top of page
Logo PNWM POZIOM RGB (do internetu) (z dopiskiem).jpg

Polsko-niemiecka wymiana młodzieży
pobyt grupy polskiej w Hagen a.T.W. 4.05. - 12.05. 2023r.

​

Pierwszy dzień wymiany polsko-niemieckiej rozpoczął się od powitania w szkole przez dyrektora pana Simona Borgersa i zajęć integracyjnych. Następnie udaliśmy się do ratusza, gdzie bardzo ciepło
i serdecznie zostaliÅ›my przywitani przez paniÄ… burmistrz ChristinÄ™ Möller. DowiedzieliÅ›my siÄ™ wielu ciekawych rzeczy na temat Hagen. MiÅ‚Ä… niespodziankÄ… byÅ‚y pyszne lody dla każdego. Spotkanie zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ wspólnym zdjÄ™ciem przed ratuszem. Kolejnym punktem programu byÅ‚a wizyta w Starostwie Powiatowym w OsnabrÅ«ck, gdzie zostaliÅ›my przywitani po polsku przez paniÄ… AleksandrÄ™ KryÅ›ko. Pani Ola opowiedziaÅ‚a nam, jakÄ… ważnÄ… rolÄ™ odegraÅ‚ w jej życiu udziaÅ‚
w międzynarodowych wymianach młodzieży. Ukoronowaniem dnia była wizyta w zoo. Miłe wrażenia zostaną z nami na długo.

Drugi dzień naszej wymiany rozpoczęliśmy wycieczką do Kalkriese, miejsca pogromu Rzymian. Naszym pierwszym zadaniem było nakręcenie filmu techniką stop-motion, bawiliśmy się świetnie, a jednocześnie nabywaliśmy nowe umiejętności. Po naszej zabawie udaliśmy się na wystawę do Muzeum Pogromu Rzymian, gdzie mogliśmy zobaczyć m.in. efekty prowadzonych wykopalisk oraz poznaliśmy historię Rzymian i plemion germańskich. Z prawie pełnym brzuchem poszliśmy na lody i potem na zakupy. Po powrocie do naszego schroniska młodzieżowego układaliśmy klocki lego
i odpoczywaliÅ›my. Po kolacji, razem z naszymi niemieckimi przyjacióÅ‚mi miÅ‚o spÄ™dziliÅ›my czas grajÄ…c w piÅ‚kÄ™ i bawiÄ…c siÄ™ w mini-salon kosmetyczny. Åšmiechu i żartów byÅ‚o niemaÅ‚o. ZmÄ™czeni i peÅ‚ni wrażeÅ„ udaliÅ›my siÄ™ spać.

Niedziela, 7 maja byÅ‚a dniem w rodzinach. Z rana pojechaliÅ›my do szkoÅ‚y, skÄ…d odebrali nas nasi przyjaciele i ich rodzice. Każdy z nas spÄ™dziÅ‚ ten dzieÅ„ inaczej, za to bardzo ciekawie. ByliÅ›my na rowerach wodnych, spacerach i meczach. Nasi przyjaciele przygotowali grille i obiady. MieliÅ›my okazjÄ™ poznać i porozmawiać z ich rodzinami oraz zobaczyć i porównać, jak wyglÄ…da życie w rodzinach polskich i niemieckich. PeÅ‚ni wrażeÅ„ wróciliÅ›my do schroniska, gdzie podzieliliÅ›my siÄ™ z innymi naszymi spostrzeżeniami. Wspomnienia tego dnia zostanÄ… z nami na zawsze.

W poniedziaÅ‚ek 8 maja wspólnie z naszymi kolegami z Niemiec wybraliÅ›my siÄ™ na caÅ‚odniowÄ… wycieczkÄ™ do Xanten, gdzie znajduje siÄ™ Park Archeologiczny. MieliÅ›my okazjÄ™ oglÄ…dać efekty prowadzonych tam od dawna wykopalisk. ZwiedzaliÅ›my rzymskie miasto z rekonstrukcjami opartymi na tych wykopaliskach. Razem z przewodnikiem oglÄ…daliÅ›my i poznawaliÅ›my budowÄ™ rzymskich Å‚aźni. Po caÅ‚ym dniu udaliÅ›my siÄ™ do ulubionej restauracji, czyli McDonald. ZmÄ™czeni ale zadowoleni wróciliÅ›my do schroniska. To byÅ‚ ciekawy dzieÅ„.

9 maja byÅ‚ piÄ…tym dniem naszej wymiany. Po Å›niadaniu pojechaliÅ›my do szkoÅ‚y, gdzie wziÄ™liÅ›my udziaÅ‚ w warsztatach plastycznych. Tematem przewodnim wymiany jest starożytny Rzym, dlatego naszym zadaniem byÅ‚o stworzenie mozaiki- techniki znanej już w starożytnoÅ›ci. Nasze prace tworzyliÅ›my na doniczkach. Razem z przyjacióÅ‚mi z Hagen wymyÅ›laliÅ›my swoje wzory. PowstawaÅ‚y mozaiki z wzorami kwiatowymi, flagami, figurami geometrycznymi i wiele innych. Po skoÅ„czonej pracy udaliÅ›my siÄ™ na pyszny obiad. Potem odbyÅ‚y siÄ™ zawody sportowe. Po krótkiej rozgrzewce graliÅ›my
w gry, przechodziliśmy parkur i mieliśmy rozgrywki w piłkę koszykową. Zmęczeni, ale zadowoleni udaliśmy się na zakupy. Już wieczorem po kolacji odwiedzili nas nasi niemieccy koledzy. Rozmawialiśmy, graliśmy w twistera, a nawet robiliśmy sobie makijaże. To był bardzo ciekawy i udany dzień.

10 maja razem z naszymi kolegami z Niemiec pojechaliÅ›my na wycieczkÄ™ do OsnabrÅ«ck. ZwiedziliÅ›my katedrÄ™, weszliÅ›my na wieżę koÅ›cioÅ‚a Å›w. Marii, skÄ…d podziwialiÅ›my piÄ™knÄ… panoramÄ™ miasta. NastÄ™pnie odwiedziliÅ›my historyczne miejsce w ratuszu, mianowicie salÄ™, w której w 1648 roku podpisano traktat pokojowy po wojnie trzydziestoletniej. Na zakupy też znaleźliÅ›my troszkÄ™ czasu. Po powrocie do Hagen wróciliÅ›my do pracy nad naszymi mozaikami. UczyliÅ›my siÄ™ fugować, a efekty oddaliÅ›my do wyschniÄ™cia. Usatysfakcjonowani poszliÅ›my na lody. Po kolacji graliÅ›my w gry planszowe.

Ostatnie dwa dni wymiany spędziliśmy na dokończeniu naszych prac plastycznych, ostatnich zakupach, ostatnich spacerach uliczkami urokliwego miasteczka, ostatnich chwilach spędzonych
z naszymi niemieckimi przyjacióÅ‚mi.
Po ewaluacji ostatniego dnia wymiany smutni, bo to był koniec naszego spotkania i jednocześnie szczęśliwi, bo zobaczymy się już we wrześniu, wyruszyliśmy
w powrotnÄ… drogÄ™ do domu. Nasza wymiana zostaÅ‚a zrealizowana dziÄ™ki wsparciu Polsko-Niemieckiej WspóÅ‚pracy MÅ‚odzieży w Warszawie.